AV&Entertainment Magazine schreef een uitgebreid persbericht over onze distributie van Audio Focus.
Audio Acoustics vindt nieuwe partner in Audio Focus 'Wereldwijde uitdager'
In de zoektocht naar een productenpakket dat aanvullend is op wat het bedrijf al te bieden had, kwam Audio Acoustics uit bij het Belgische bedrijf Audiofocus. Op uitnodiging van Audio Acoustics trokken we samen met een team medewerkers en klanten voor een kennismaking naar Achêne, de Waalse plaats waar Audiofocus gevestigd is. Een nadere blik op deze nieuwe samenwerking.
Audio Acoustics is al jaren bekend als leverancier van de kwaliteitsoplossingen van audiomerk Adamson, maar was al even op zoek naar een partij met een aanvullend productenpakket. Tijdens die zoektocht kwam onder andere Audiofocus op de radar en na een uitgebreide oriëntatie en wederzijdse kennismaking, werd uiteindelijk besloten een partnerschap aan te gaan. Nu is het onze beurt om kennis te maken met het Vlaamse merk, waarbij we eerst in de historie zullen duiken.
TOEN EN NU
Ann Leroy (directrice van Audiofocus) runde halverwege de jaren ’90 met haar broer een detail- en groothandel in audio- en verlichtingsapparatuur, die was ontstaan uit hun eigen mobiele DJ- en verhuurbedrijf. Die detailhandel begon, in eerste instantie als zijproject, luidsprekers te maken. Dat bleek een schot in de roos. Omdat de luidsprekers populair waren, groeide dit onderdeel van het bedrijf steeds verder, totdat in 2001 Audiofocus werd afgesplitst als een apart merk. Ann Leroy heeft de leiding over de bedrijvengroep Community Europe S.A., waar onder andere Audiofocus onder valt. Vorig jaar verwierf de groep ook versterkermerk APEX. Bij het bouwen van de luidsprekers was van meet af aan de missie om hoogwaardige luidsprekers te creëren zonder het onrealistische prijskaartje dat daar doorgaans bij hoort. De eerste luidspreker staat nog altijd in de showroom in Achêne. Trots vertelt Ann Leroy wat haar bijdrage was bij de productie. Bij de gedachte aan het bekleden en het aanbrengen van de beschermhoeken (en dan vooral het knippen van de kunststof hoeklijnen) trekt de directrice nog altijd een pijnlijk gezicht. Door de jaren heen is een eigen productlijn gecreëerd en is het bedrijf verworden tot een wereldwijde uitdager met een ijzersterk productassortiment. Kenmerkend daarbij zijn het lef en de trots om de producten te vergelijken met elk van de high-end luidsprekermerken. Om dat kracht bij te zetten en het wereldwijde partnerschap van integrators, consultants, dealers en distributeurs verder te ontwikkelen en uit te breiden, wordt onder de naam Audiofocus 2.0 nu een uitgebreid nieuw programma uitgerold.
AUDIOFOCUS 2.0
Eigenlijk vindt het nieuwe programma zijn oorsprong bij aanvang van de coronapandemie. De wereld ging op slot en Ann Leroy besloot om de tijd die ontstond actief te gaan gebruiken voor innovatie en verandering. Daarvoor zocht ze onder andere contact met Patrick Demoustier, die al jaren meespeelt in de Champions League van de geluidswereld. Demoustier is een gevierd sound designer, FOH-mixer en audio-consultant tot ver over de grenzen van zijn thuisland België. Hij was FOH-mixer voor acts als Arno, Simple Minds, Gorki en BLØF en is sound designer voor bijvoorbeeld Pukkelpop, Night of the Proms en Rock Werchter. Op de vraag van Leroy of hij bereid was om een nieuwe lijn luidsprekers te ontwerpen, antwoordde hij positief. Hij zat in die periode immers toch ruim in de tijd. Dit was de start van de ontwikkeling van de series in het programma 2.0. Demoustier is nog steeds als onafhankelijk freelancer betrokken bij het bedrijf.
PARTNERPROGRAMMA
Als integraal onderdeel van het nieuwe programma rolt Audiofocus een uitgebreid nieuw partnerprogramma uit. Dit omvat volledige opleidings- en trainingspakketten, marketing ondersteuning en ondersteuning van het technische team. Belangrijk is ook om sterkere partnerschappen op te bouwen, zodat er een krachtig klankbord kan ontstaan, waarin de ervaringen van klanten worden gedeeld. De bijeenkomst die wij bezoeken is georganiseerd voor Nederland, Duitsland en Frankrijk. Hieraan ging een bijeenkomst vooraf voor partners uit Estland, Turkije, Italië en Portugal. Opvallend detail is dat veel van de aanwezige distributeurs ook al super-premium of elite luidsprekermerken in hun portfolio hebben, wat suggereert dat zij ook een voordeel zien in het hebben van een complementair merk om de kansen in hun markten te vergroten. LUISTEREN Als eerste staat op het programma een introductie van het partnership en het inventariseren van de wensen van de nieuwe partners en kandidaat-partners. Als gast van Audio Acoustics en haar klanten krijgen we een exclusieve demo en rondleiding. De demo wordt door Patrick Demoustier verzorgd. Hij doet enthousiast en bevlogen zijn verhaal en laat niets aan het toeval over. Hij staat voor 200% achter de producten die hij samen met nog twee andere audio experts heeft ontworpen. We luisteren naar alle luidsprekers uit de series van het 2.0 programma in de daarvoor ingerichte ruimte. Voor de bijeenkomsten is buiten een opstelling gemaakt van de line array speakers in het programma. We nemen waar dat er bij de klanten enthousiast wordt gereageerd op zowel het klankbeeld als ook de efficiëntie wat betreft opbouw.
DE PRODUCTEN
Na een demo en een rondleiding in de fabriek sluiten de teams van de partnerbedrijven weer aan in de showroom. We gaan in gesprek met het team van Audio Acoustics om hun ervaringen te horen. De leden van het team zijn eensgezind: ze zijn onder de indruk van de prestaties van de luidsprekers en zien er absoluut een mooie aanvulling op de producten van Adamson. De voorkeur gaat daarbij uit naar verschillende producten uit de nieuwe serie. De Carys Column bijvoorbeeld, een nieuw product met een fraai uiterlijk, dat zeer snel te installeren is. Daarnaast de ARRoCC C210 series, een combinatie van brede en smalle dekkingskasten met krachtige 18” subs. Verder de CYRIS CX 6: deze luidsprekers kunnen worden gecombineerd met de actieve C210Sa lowprof ile sub woofer als compacte, plug and play oplossing voor bijvoorbeeld bars, conferenties en feesten. Vervolgens nog de Isolde-serie en een monitor. Laatsgenoemde is nog in ontwikkeling en heeft daardoor nog geen naam, maar was wel aanwezig bij de demonstratie. Het hele gamma van Audiofocus bestaat uit touring- of installatieluidsprekerversies. Van beide varianten zijn de meeste modellen naast een passieve variant, ook te krijgen met ingebouwde Apex-versterker (met DSP).
LANCEREN
Het team is overtuigd van het feit dat deze producten inderdaad voldoen aan de high-end kwaliteit. Wel zal het uiteraard tijd vergen om het merk Audiofocus in de markt te zetten, naast de vele andere aanbieders van luidsprekers. Het enthousiasme en de positieve ervaring van dit bezoek zullen hieraan zeker een bijdrage leveren. Audiofocus gaat op de volgende ISE in Barcelona (4 t/m 7 februari 2025) alle producten definitief lanceren.